Informace o přestavbě na LPG – zkušenosti, rady, odpovědi

Pokud máte nějaký dotaz k přestavbě LPG, nebojte se nás zeptat, rádi vám pomůžeme s výběrem a odpovíme na vaše otázky. Pro začátek jsme sepsali několik základní informací níže. 

Přemýšlíte o přestavbě vozidla  na LPG? Zde najdete několik informací, které Vám  usnadní rozhodování.

Světové zásoby ropy se pomalu tenčí a její spotřeba roste. Převážná většina ropy se  těží v politicky ne příliš stabilních oblastech a teroristé dobře vědí, jaké problémy mohou způsobit západu útokem na velmi snadno zranitelné ropovody. Do budoucna vše nasvědčuje tomu, že k nějakému dlouhodobému zlevňování pohonných hmot nedojde, spíše naopak.

Ceny ropy na světovém trhu silně kolísají a ceny pohonných hmot u čerpacích stanic je v té době věrně následují. Provozování automobilu se tak začíná prodražovat a mnohým motoristům vysává z peněženek těžce vydělané peníze. Problém lze vyřešit buď tím, že začneme více vydělávat, nebo omezíme jízdu automobilem a nebo přestavíme své vozidla na LPG.

Stává se, že se takový problém vyřeší s využitím technického řešení, od kterého bylo v minulosti upuštěno jako od zastaralého řešení. Asi málokdo ví, že první spalovací motory byly poháněny svítiplynem(tzv. Lenoirův stroj z roku 1862). Zážehový a dieselový(vznětový) motor přišli až později.

Za války, kdy bylo benzínu nedostatek, se  začalo z nouze opět jezdit na dřevoplyn. Potom znovu přišla doba benzínu a nafty. Zájem o alternativní pohony vyvolala až první ropná krize.

Již delší dobu se vyskytuje na našich čerpacích stanicích značka LPG (Liquified Petroleum Gas – česky: Zkapalněný Ropný Plyn), což je levný, spolehlivý a bezpečný způsob pohonu automobilů. Používání tohoto druhu paliva má dvě hlavní výhody a to nízkou cenu a vzhledem k životnímu prostředí nízké emise.

Pod pojmem automobil na plynový pohon, si každý hned vybaví zkratku LPG. Pochází z anglického Liquified Petroleum Gas a což znamená známý tlakem zkapalněný propan-butan. Zkratka CNG označuje zemní plyn, kterého se u nás využívá hlavně v autobusové dopravě. V osobních automobilech je rozšířeno podstatně méně. Širšímu rozšíření tohoto paliva brání nedostatek čerpacích stanic, malý dojezd, objemné a těžké nádrže než v případě LPG a cca o 30%  vyšší cena za přestavbu vozidla. Jestli uvažujete o alternativním pohonu, tak v současné době přichází v úvahu jen jediné palivo – LPG.

LPG zařízení přímo od výrobce automobilu

Někteří výrobci automobilu začali vybavovat vozidla pohonem na LPG  již z výroby. Snaží se tak vyjít vstříc zákazníkům, kteří mají o plynový pohon zájem. Pro příklad nejvíce modelů vozidel na LPG vyrábí Dacia, kde se většinou jedná o vozidla s kombinovaným dvojím palivovým systémem, spalujícím benzin nebo plyn, kde benzínová nádrž má velikost cca 50 litrů a hlavní nádrží má cca 50-60 litrů.

Hlavní výhoda – laciný provoz

Největší předností pohonu na LPG jsou poloviční náklady na provoz vozidla oproti benzínuCena LPG je ve srovnání s benzínem zhruba poloviční(průměrně za rok). Chod motor je klidnější, tišší a  dochází k menšímu opotřebení, protože při spalování LPG nebo CNG  nevznikají karbonové usazeniny. Ekologicky smýšlejícího člověka může těšit to, že provozováním automobilu na plyn méně ničí životní prostředí. Výhodou je pak možnost provozovat vozidlo jak na  LPG tak i na benzín, tím zvětšit dojezd vozidla na dvě plné nádrže. Při dnešní hustotě čerpacích stanic na LPG u nás(cca 800)  i v zahraničí tato výhoda již není tak důležitá.

Nevýhody

Tak jako první nevýhoda je tu vstupní investice, kde však lze využít možností splátek, které naše firma nabízí.

Jako druhou nevýhodu lze brát to, že když chcete přestavět na LPG nové vozidlo, tak někteří podle nás nesolidní prodejci Vám okamžitě vyhrožují ztrátou záruky na automobil. To je samozřejmě v rozporu se zákonem, protože zařízení jsou homologována ministerstvem dopravy a spojů České Republiky a každé vozidlo takto schválené muselo splnit přísné technické a bezpečnostní požadavky. Pokud na takového prodejce narazíte, tak od něj dejte ruce pryč, protože hledá jen záminku, jak by se záruky po prodeji vozidla co nejrychleji zbavil. Pokud by naše zařízení nebo mechanik způsobil na vozidle jakoukoliv škodu, tak bude vše  uhrazeno z naší pojistky odpovědnosti z podnikání, kde máme všechna tato rizika zahrnuta.

Třetí nevýhodou je nádrž na LPG, která v případě, že si vyberete  válcovou zabírá místo v kufru. Převážná většina zákazníků však volí nádrž na místo rezervního kola, kterou lze umístnit jak dovnitř, tak vně vozidla. Zde ale naopak musíte vozit rezervu v kufru. Lze koupit rezervní kola dojezdové, které jsou menší a užší a nezabírají tolik místa nebo nevozit rezervu vůbec a nahradit ji lepicí sadou s kompresorem (Smart Repair), který v případě defektu kolo nafoukne a zároveň zalepí trhlinu.

Další povinností je absolvovat každoročně revizi plynového zařízení (u nás 400,- Kč s DPH). To je nutno dodržovat  hlavně z důvodu bezpečnosti provozu (alespoň jednou za rok někdo otevře kapotu a podívá se, jestli není někde např. prasklá benzínová hadička a jestli je vše neporušené a na svém místě) a nebo v případě havárie bude chtít vidět pravidelné revize i pojišťovna, která by také nemusela v případě zanedbání kontrol plnit pojistné plnění. Dále pak musí být revize platná před každou STK.

Jako asi poslední z nevýhod lze brát nesmyslný zákaz vjezdu vozidel na LPG do některých označených podzemních garáží, protože provozovateli bylo líto investovat do odvětrání i podlahy garáže. S tímto se ale setkáte hlavně u nás, protože např. v Itálii, kde je každé druhé vozidlo se zážehovým motorem přestavěno na LPG a CNG, by na takovém parkovišti skoro nikdo neparkoval. Časem by ale měl být tento zákaz z většiny našich podzemních parkovišť odstraněn.

Důležitá je bezpečnost LPG přestavby

Někteří lidé se přestavby na  LPG bojí z hlediska bezpečnosti. Občas se v novinách nebo v televizi objeví reportáž o tom, co se stane s rodinným domem nebo skladem po výbuchu např. 2kg propan-butanové lahve. Ve vozidle vozíte ale množství několikanásobně vyšší.

Pokud ale přestavbu provede odborná firma, která vám do auta namontuje originální schválené zařízení, jsou tyto obavy prakticky liché.

Plynové nádrže jsou vyrobeny tak, aby v případě nárazu došlo při nehodě  k téměř okamžitému uzavření přívodu plynu bezpečnostním ventilem. Navíc se tlakovánádoba deformuje podle nárazu a kopíruje ho. V případě, že by nádrž byla delší dobu v přímém ohni tak nevybuchne, ale díky přetlakovému ventilu dojde k postupnému uvolnění tlaku a řízenému vyhoření paliva z nádrže. Problém by mohl nastat spíše při pozvolném úniku propan-butanu v uzavřené místnosti, kde by se díky svým vlastnostem(je těžší než vzduch) nahromadil v nejníže položeném místě špatně větrané garáže. Pravidlo je v tomto případě stejné, jako když máte doma např. netěsnost na sporáku nebo plynovém kotli – vyvětrat a zavolat odbornou pomoc.

O jaký typ přestavby se jedná? Hromadná nebo individuální?

Odpověď je jednoznačná – 99% přestaveb, které naše firma provádí, jsou hromadné. Aby se jednalo o individuální museli by jste vlastnit nějaké exotické vozidlo.

Po montáži LPG zařízení si majitel vozidla zajde na příslušný městský úřad nebo odbor dopravy a na základě dokladů, které vystavíme si nechá za 50,- Kč provést zápis pohonu na LPG do technického průkazu.

Jaké zvolit LPG zařízení?

Dnes se používájí 3 systémy.

Systém s centrálním směšovačem

Určený pro vozidla s karburátorem kde si vystačí s jednoduchým systémem s centrálním směšovačem, kde hlavní výhodou je nízká cena, která začíná zhruba na 12 000,- Kč. Vozidla se vstřikováním a řízeným katalyzátorem je nutno doplnit řídicí jednotkou, kde je cena zhruba dvojnásobná. Nevýhodou těchto systémů jsou – nižší výkon a zvýšená spotřeba než u systémů vyspělejších. V současné době se montují jen velice zřídka.

Sekvenční vstřikování LPG

Zatím nejlepším a nejrozšířenějším systémem, který je určený pro moderní automobily, je systém sekvenčního vstřikování plynu. Oproti předchozímu systému je zde vstřikování řízeno elektronicky na každý válec zvlášť. U tohoto systému je spotřeba i výkon motoru při provozu na plyn nejblíže provozu na benzín. Cena za montáž LPG tohoto systému se pohybuje od 26 000,- Kč.

Sekvenční vstřikování LPG pro motory FSi

Jedná se o systém určený pro motory s přímým vstřikováním benzínu do hlavy válců nejčastěji označovaný jako FSi. Zařízení pracuje na stejném principu jako sekvenční vstřikování plynu, jen software řídící jednotky je vytvořený přímo od výrobce a nastaven přímo pro daný typ a kód motoru. Systém funguje tak, že vstřikuje kombinovaně benzín-plyn v poměru tak, že např. po každém sedmém vstříknutí paliva LPG následuje vstříknutí benzínu. Děje se tak z důvodu chlazení vstřikovače benzínu umístněného v hlavě válců. Nevýhodou je, že při provozu na LPG spotřebovává i benzín a to podle stylu jízdy od 10 do 30%. Je to ale pořád lepší než jezdit na drahý benzín. Cena za montáž LPG tohoto systému se pohybuje od 35 000,- Kč.

Ke každé přestavbě na LPG doporučujeme systém JLM Valve Saver Kit, který při spalování LPG chrání ventily a ventilová sedla před přílišným opotřebením, škodlivým uhlíkem a usazeninami. Maže horní část válce, snižuje teplotu motoru, čistí vstřiky a slouží také jako náhrada olova. Tak zamezíte přílišnému opotřebení palivového systému vašeho auta.

Cena přestavby na plynový pohon a koho si vybrat?

Cena přestavby se odvíjí hlavně od toho, jaký systém se použije. Ceny se liší jak typem a výrobcem požitého zařízení tak tím, kdo montáž LPG zařízení do vozidla provede.

Než se rozhodnete pro předělání Vašeho vozidla na plynový pohon důrazně vybírejte firmu, která ji provede.

V poslední době přibývá firem, které mají krásné internetové stránky, super ceny, montáž provádějí na počkání, ale bohužel po nich zůstávají jen zoufalí zákazníci s poškozenými motory nebo nefunkčními LPG zařízeními.

Při výběru montážní firmy nedávejte jako první kritérium cenu, protože se Vám to nemusí vyplatit, ale zajímejte se o to kolik vozidel již přestavěli, jaké mají zázemí (nejlépe osobní návštěva), technickou podporu a zjistěte si reference od jejich zákazníků.

Pár tisícovek ušetřených za přestavbu nevyváží další případné náklady spojené s vyřizováním neustálých reklamací a v poslední fázi demontáž LPG zařízení z důvodu jeho špatné funkčnosti. Pokud by se snad někdo rozhodl z důvodu maximálních úspor pro vlastnoruční přestavbu s použitím propanbutanové lahve z kempinkového vařiče, tak možná ušetří dvakrát – nejen za montáž, ale i za vlastní kremaci.

Vyplatí se mi pohon na LPG?

NÁVRATNOST – jak se Vám přestavba na LPG vyplatí

Pokud najedete ročně pár tisíc kilometrů, nemá smysl o změně paliva vůbec uvažovat a kupte si radši kolo. Pokud ale vlastníte starší automobil v dobrém technickém stavu a s benzínovým motorem a najedete za rok několik desítek tisíc kilometrů, určitě by jste měli o LPG přemýšlet. Pokud pak ušetříte na jednom kilometru třeba jen jednu korunu, počáteční investice se vám může relativně brzo vrátit.

Výhody:

  • náklady na pohonné hmoty klesají téměř na polovinu (ve srovnání s benzinem)
  • prodlužuje se životnost motorového oleje i samotného motoru, nevytvářejí se karbonové usazeniny
  • plyn produkuje čistší výfukové plyny než benzin a nafta
  • dvě plné nádrže značně zvětší dojezd vozidla
  • možnost jezdit na benzin zůstává
  • snížení hlučnosti motoru
  • zamezení zcizení pohonných hmot
  • dostatečně rozšířená síť čerpacích stanic LPG v ČR (cca 900) i Evropě
  • vozidla na LPG, CNG a hybridní pohony neplatí silniční daň
  • zařízení lze kdykoliv přemontovat do jiného vozidla stejného počtu válců (platí pro sekvenční vstřikování plynu)
  • návrat investice je 100% – kdy a kolik na tom vyděláte záleží jen na tom, kolik najezdíte kilometrů
  • pojištění přestavby na LPG nebo CNG je již zahrnuto v ceně montáže

Nevýhody:

  • investice na pořízení (schválení) zařízení do vozidla (10 000 – 40 000 Kč)
  • zmenšení zavazadlového prostoru (neplatí při použití nádoby místo rezervního kola)
  • snížení výkonu motoru (asi o 5% – neplatí pro sekvenční vstřikování LPG)
  • zvýšení spotřeby paliva (asi o 10%)
  • u motorů se vstřikováním benzínu přímo do hlavy válců (nejčastěji označované jako FSi) spotřeba benzínu při jízdě na LPG od 10-30 % v závislosti na stylu jízdy.
  • do prvního seřízení po montáži (cca 1500 km) občas svítící kontrolka diagnostiky motoru (u některých typů vozidel s vysokou citlivostí na korekce směsi se může kontrolka nepravidelně rozsvěcovat i potom – není nutno řešit, pokud není pozorován nepravidelný chod motoru při provozu na benzín)
  • u některých typů motorů problém se zaklepáváním ventilových sedel motoru-lze předejít montáží systému FlashLube

Pravidelný servis LPG zařízení

  • po ujetí cca 1500-2500 km je doporučeno provést seřízení LPG – zdarma
  • každých 12 měsíců je potřeba provést revizi LPG zařízení
  • u sekvenčního vstřikování je nutno každých cca 20000 km (400 motohodin) vyměnit filtr plynné a kapalné fáze a provést seřízení

Výše uvedené poznámky vyplývají  z našich dlouholetých zkušeností s montážemi LPG zařízení do vozidel (přestavbami na LPG se zabýváme již od roku 1994). Na základě těchto zkušeností sdělujeme zákazníkovi dopředu maximum informací, abychom předešli případnému pozdějšímu nedorozumění.

Reklamační řád zde